مراحل طراحی تجربه کاربری (UX)

توسط صادق عیدی
۱ نظر
مراحل طراحی تجربه کاربری (UX)

شروع طراحی تجربه کاربری یا UX


یکی از سوالاتی که در ابتدای شروع به کار در طراحی تجربه کاربری به ذهن همه میرسه اینه که اصلا تجربه کاربری رو چطور طراحی کنیم و از کجا شروع کنیم؟!

اکثر طراحان رابط کاربری که فکر میکنند تجربه کاربری فقط طراحی یک ظاهر خوب هست، در اولین مرحله سرچ میکنند که محصولات یا وب سایت ها و اپلیکیشن های مشابه رو ببینن و از اون ها ایده بگیرن.اما حالا بریم سراغ مراحل طراحی تجربه کاربری یک محصول

۱- تحقیق و پژوهش (Research)

در طراحی تجربه کاربری هم اولین مرحله جستجو کردن هست اما نه برای پیدا کردن محصولات مشابه، بلکه برای پیدا کردن خصوصیات و اطلاعات مشتری و کاربری که قراره از محصول شما استفاده کنه. اون ها چه کسانی هستن؟ اون ها اهل کجا هستن؟ تو از چه طریقی میتونی اون هارو پیدا کنی؟ و تمام الزاماتی که برای شروع به طراحی حرفه ای یک محصول نیاز داری! تمام این سوالات رو باید لیست کنی و به جوابشون برسی. در آینده لیستی برخی از این سوالات رو براتون جمع آوری و شیوه های تحقیق و پزوهش کردن در این مورد را منتشر میکنیم.

۲- ساخت شخصیت کاربر (User Persona)

عالیه! حالا شما در رابطه با کاربرانتون اطلاعات کافی رو دارین که چی نیاز داره و چه چیزی از شما انتظار داره. باید اون کاربرانتو در دسته هایی مابه باهم خلاصه کنی و ممکنه ۲، ۳ و یا خیلی بیشتر دسته کاربر یا مشتری داشته باشی. اما صبر کن، منظور از شخصیت کاربر (User Persona) چیست؟

پرسونا چیست؟

پرسونا تخیلی از شخصیت هایی به نمایندگی یک دسته از کاربران شما که خصوصیات مشابه ای را دارند هستند که از سایت، برند یا محصول شما استفاده می کنند.

هدف از پرسونا، ساخت نمایندگانی قابل اعتماد و واقع بینانه از کاربران شما برای مرجعی از مخاطبان شما هستند که از اطلاعات آن ها برای شخصی سازی محصولتان استفاده کنید.

این دو جمله منظور از پرسونا و دلیل اهمیت آن را برای شما توضیح می داد. بنابراین ما قرار است محصولاتی تولید کنیم که بر اساس “نیاز ها و خصوصیات کاربران ما” ساخته می شود. تمرکز انالیز شخصیت کاربران تمرکز این بخش کار برای رساندن کاربران به هدفشان در کم ترین مسیر ممکن هست.

سناریو مپ

۳- ساخت مسیر کاربر

حالا زمان جلسه و همفکری کردن تیم هست. تیم شما باید شامل طراح رابط کاربری، مدیر پروژه توسعه دهندگان و همچنین کنترل کیفیت باشد. شما باید برای تمامی پرسونا های خود یک سناریو مپ بکشیدباید از همه بپرسید که هدف تک تک پرسونا های ما از استفاده از این محصول چیست و تمامی آن ها را یادداشت کنید.

بعد از اینکه هدف پرسونا های شما مشخص شد حالا نوبت به آن می رسد که یک مسیر برای رسیدن کاربرانتان به هدف هایشان درست کنید.

مسیر شما باید این ویژگی ها را داشته باشد:

  • در کمترین کلیک، کاربر به هدفش برسد.
  • مسیر شما بایدکاملا مشخص و ساده باشد بطوری که در اولین نگاه بتواند راهش را پیدا کند

یک مثال ساده از نقشه کاربر برای یک وبسایت استخدامی:

  1. رسیدن به وبسایت
  2. رفتن به صفحه استخدامی ها
    یک call-to-action در صفحه اصلی
  3. جستجو کردن یا دیدن فرصت های شغلی
    یک قسمت سرچ برای جستجو سریع تر فرصت های شغللی
  4. دیدن جزئیات شغل

این ۴ مرحله برای رسیدن یک پرسونا مشخص برای این وبسایت بود که در زیر برخی از آن ها ایده هایی بود که تیم برای رسیدن یا توضیح دادن به مشتری مطرح شده بود.

این یک سناریو خیلی ساده برای رسیدن کاربر به هدفش بود. قطعا پرسونا های شما متفاوت هست و باید برای هر کدام از آن ها یک سناریو جداگانه نوشته شود.

این یک توضیح ساده از مسیر مشتری بود که در اینده بصورت تخصصی بر روی این موضوع توضیح خواهیم داد.

۴- ساخت وایرفریم و پروتوتایپ

حالا زمان به ساخت نمونه طراحی اولیه میرسه. حتما به یاد داشته باشید که این بررسی ها و طراحی ها در کل تیم صورت گیرد زیرا خیلی مواقع اتفاق افتاده است که طراحی توسط طراح انجام شده اما برنامه نویس برای پیاده سازی آن به مشکل خورده. پس تیم هنگامی که تیم را دور هم جمع کردید، شروع به ساخت طراحی ظاهری محصول نمایید ( قطعا میدانید که منظور از وایرفریم همان نمونه اولیه با استفاده از قلم و کاغذ است ) نیازی نیست که در طراحی اولیه دقت به خرج دهید. دست به قلم شوید و نمونه اولیه آن را طراحیی کنید. حتی میتوانید برای این کار به نمونه طراحی های انجام شده را بررسی و بر با الگو هایی که از آن ها گرفته اید شروع به طراحی اولیه کنید.

وایرفریم

۵- طراحی رابط کاربری و تحویل به توسعه دهنده

پس از پایان طراحی نمونه های اولیه، حالا نوبت به طراحی رابط کاربری می شود. خیلی از افراد فقط به این قسمت از طراحی توجه میکنند و کل پروژه تجربه کاربری را زیر سوال میبرند. رابط کاربری درباره زیبایی هست اما تجربه کاربری بعضی اوقات رویکرد متفاوتی داره. در واقع طراحی رابط کاربری جزئی از پروسه طراحی تجرب کاربری محصول هست. اما برگردیم به خود طراحی رابط کاربری. باید در انتخاب رنگ ها، فونت ها و اندازه آن ها و فاصله ها دقت فراوانی داشت. یکی از بهترین کار ها این هست که در ایتدا شروع به کار طراحی، برای پروژتان یک “راهنمای سبک” طراحی کنید و بر اساس آن طراحیتان رو جلو ببرید. سعی کنید همیشه این دو مقوله UI و UX را در کنار هم جلو ببرید.

تجویل به توسعه دهنده

من پیشنهاد میکنم از Zeplin استفاده کنید. یک ابزار ارتباطی بین طراح و توسعه دهنده که کار هر دو نفر رو بسیار ساده و راحت تر کرده است. فقط کافیه طراحی هاتونو در Zeplin قرار بدین و پروژه رو با توسعه دهنده به اشتراک بزارین.

۶- تحلیل و بررسی – آزمون و خطا

و نهایتا پس از به پایان رساندن اولین ورژن پروژه، آخرین مرحله از طراحی تجربه کاربری، بررسی، تحلیل و ازمون و خطای طراحی محصول است. باید طراحی را اعتبار سنجی کنید. با استفاده از ابزار های بررسی باید ببینید کاربر چگونه از محصول شما استفاده میکند؟ چگونه با وب سایت شما تعامل گرفته است و ایا از روشی که ما برایش طراحی کردیم به هدفش میرسد؟ اگر نمیرسد، مشکل کجاست؟
در یک تیم طراحی UX قوی، همیشه یک نفر بررسی کننده هست که این کار را انجام می دهد. کار این شخص تست ریز طراحی های جدید، بررسی داده ها و حل مشکلات کاربران در استفاده از محصول است.

جمله نهایی

تمامی مطالبی که در این مطلب گفته شد، مراحل مشترک یک طراحی محصول می باشد. قطعا در محصولات مختلف بعضی مراحل بیشر و بعضی مراحل کمتر خواهد بود اما در اکثر آن ها این ۶ مرحله باید صورت گیرد تا محصولی کاربرپسند و ویژه طراحی شود. ممنونم از اینکه این مقاله رو مطالعه کردید. امیدوارم با گذاشتن نظرات خود، شیوه کاری استودیو تریگر را توسعه دهید و با عضو شدن در کانال تلگرامی ما، مطالب جدید را دنبال کنید و استودیو تریگر را حمایت کنید!

Related Articles

۱ نظر

رضا سادات دی ۹, ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

خیلی عالی مراحل طراحی یک پروژه Ux رو توضیح داده. ممنون

Reply

نظرتون رو درج کنید