6 قانون غیرقابل انکار رابط کاربری

توسط صادق عیدی
۲ نظرات
رابط کاربری

شما بک طراح سایت هستید؟ اگر بله، پس شما همچنین یک طراح رابط کاربری وب سایت هم هستید و در طراحی بعدی که انجام خواهید داد، این موارد مهم برای افزایش کیفیت طراحی شما کاربردی هست.

1- قانون وضوح

کاربران از المنت های رابط بدون معنی اجتناب میکنند.

نسخه قدیمی جیمیل

نسخه قدیمی جیمیل

آیا تا به حال از جیمیل استفاده کرده اید؟ من استفاده کرده ام. قبل از آخرین بروزرسانی، جیمیل یک ناوبری متنی کاملا واضح در بالای صفحه خود داشت که تقویم، درایو و دیگر سرویس های آن در آنجا قرار داشت.

اما در بروزرسانی جدیدش، تمامی آن سرویس ها را در یک آیکون چکیده قرار داد که بنظر شما نتیجه اش چه شد؟

قانون وضوح در رابط کاربری

قانون وضوح در رابط کاربری

بسیاری از مردم متوجه آن آیکون نشدند و گوگل کلی درخواست پشتیبانی تکان دهنده دریافت کردو زیرا آن آیکون در آن شرایط، مفهوم لازم را نمی رساند.

2- قانون ترجیح عمل

کاربران باید متوجه شوند که این وب سایت از من چه عملی رو میخواهد و باید کاملا این اکشن ارجح باشد تا کاربر با اولین نگاه متوجه شود.

قانون ترجیح عمل در توییتر

قانون ترجیح عمل در توییتر

به صفحه توییتر نگاه کنید. بنظر شما پر اولویت ترین عمل در این صفحه چیست؟

خب قطعا توییت کردن متن یا تصویری است که با دکمه سمت راست نوار بالای صفحه این کار انجام می شود. آیا واقعا بنظر شما اون دکمه در آنجا این مفهوم را در صفحه می رساند که باید توییت کنید؟!

خیر. زیرا اصلا مکان و اندازه صحیحی ندارد و کاربر متوجه این نمیشد که باید بر روی آن کلیک کند. با این حال، حتی باکس سمت راست که نوشته “Compose new tweet” هم اصلا واضح نیست (قانون وضوح را مشاهده کنید)

3- قانون پیش زمینه ذهنی

کاربران انتشار دارند عمل هایی که میخواهند انجام دهند دقیقا به شکلی باشد که قبلا در مکان های مشابه انجام داده اند.

تغییر نام در لینکدین

تغییر نام در لینکدین

چجوری اسمتونو در لینکدین عوض میکنید؟ به روی دکمه مداد کلیک میکنید و اسمتونو تغییر میدین.

کاربران همیشه میخواهند المنت های رابط کاربری همانطوری که قبلا کارکرده اند باشد و چیز جدید و یادگرفتنی نباشه و به آسانی عملی که میخواهند را انجام دهند.

این طرز فکر را داشته باشید که همه چیز را برای کاربر دستیافتنی در ساده ترین و معلوم ترین حالت قرار دهید به طوری که کاربر شما انتظار دارد.

4- قانون هدایت کاربر

کاربران معمولا اون چیزی رو که ازشون درخواست میکنید رو انجام میدهند.

قانون هدایت کاربر

قانون هدایت کاربر

 برای مثال شما هنگامی که در حال پر کردن اطلاعات پروفایلتان در لیندکین هستین، اگر قسمتی از آن جای بماند، یک چنین باکسی برای شما نمایش میدهد که پروفایلتان را تکمیل کنید تا شما یک تمام ستاره شوید تا بهتر بتوانند شما را پیدا کنند.

نکته: اگر شما میخواهید کاربرانتان کاری انجام دهند، بی تردید از آنها درخواست کنید.

5- قانون بازخورد

کاربران دوست دارند مطمئن شوند کاری که میخواستند انجام دهند انجام شده یا خیر؟

قانون بازخورد

قانون بازخورد

این یک منطق ساده است. جیمیل یک مثال خیلی خوب برای بازخورد هست. شما در انجام هر عملی، یک بازخورد کاملا واضح میبینید که به شما اطمینان میده که کاری که میخواستین انجام شد. همچنین در برخی موارد نیازمند این هست که اگر عملی اشتباها انجام شد، دکمه بازگشت Undo به سادگی در دسترس باشد. این موارد ناخواسته در کاربر حس اطمینان پیدا میکند و با محصول شما تعامل برقرار میکند.

6- قانون سادگی

کاربران یک مرحله طولانی را دوست ندارند. اما اگر همان را در چند مرحله کوچک تر بشکنید، برای کاربر جذاب تر می شود.

قانون سادگی

قانون سادگی

به فرم سمت راست و چپ تصویر بالا توجه کنید. هر دو به یک اندازه فیلد اطلاعات دارند اما فرم سمت راست بسیار مدیریت و تصور بهتری برای کاربر دارد. زیرا طولانی بودن فرم زیاد در چشم دیده نمی شود و به همین دلیل از نظر روانشناسی کاربر را کمتر ترغیب به ترک صفحه می کند.

همیشه انجام یک کار بزرگ از ده کار کوچک سخت تر است و به همین دلیل هیچ وقت نباید این حس سختی را در کاربر ایجاد کنید.

این ها قوانینی بود که با رعایتشان، رابط کاربری شما از نظر کاربردپذیری و برخی شاخصه های دیگر تجربه کاربری بهبود می یابد و باعث افزایش تجربه کاربری می شود.

با عضویت در کانال تلگرامی ما و به اشتراک گذاری مطالبمان،ما را حمایت کنید!

Related Articles

۲ نظرات

مهدی منافی آذر ۲۴, ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

عالی و پرمحتوا بود
قانون 3 رو کاملاً موافقم که باید از المنت های آشنا استفاده بشه
قانون 4 باعث میشه کاربر ترغیب بشه که اطلاعاتش رو پر کنه. خودم تو سایتهایی مثل لینکدین حس میکنم که با پر کردن تمامی اطلاعاتم از کل امکانات سایت میتونم استفاده بهتر کنم
دمت گرم صادق

Reply
صادق عیدی دی ۸, ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

ممنون مهدی جان که مقالات ما رو دنبال میکنی و نظرتو بهمون بازخورد میدی. ما سعی داریم که بهترین محتواها رو برای شما منتشر کنیم تا رضایت کامل شمارو جذب کنیم!

Reply

نظرتون رو درج کنید