اگر کمی فکر کنید وب سایت هایی را به یاد می آورید که در آنها راحت هستید ، عجیب به نظر می رسد اما دقیقا همینطور است ، وب سایت هایی که به دنبال منوی خاصی نمی گردید ، برای سفارش خرید سردرگم نمی شوید ، بطور عجیبی حس می کنید هر چیزی دقیقا همان جایی است که باید باشد ، حتی شاید این احساس را تجربه نکنید و به آن فکر هم نکنید ، اما در واقعیت از آن سایت یا سایت ها استفاده می کنید چون راحت هستید .

درست مثل وقتی که منزل نزدیکان خود هستید ، احساس راحتی می کنید ، در منزل نزدیکان هم همینطور است ، جای هر چیزی را می دانید ، افرادی که هستند را می شناسید ، لازم نیست از خودتان فاصله گرفته و شبیه محیطی شوید که در آن قرار گرفته اید و دلایل متعدد دیگری که راحت هستید جالب بود ؟ جالب تر اینکه این موضوع در خصوص وسایل مختلف نیز صادق است ، برای برخی وسایل بدون اینکه آموزش خاصی ببینید با اینکه پیچیدگی هایی دارند ، میتوانید درست کار کنید و سردرگمی خبری از شما نمی گیرد ، چای سازی را تصور کنید که وقتی کتری را از روی آن بر می دارید چراغ خاموش می شود و وقتی کتری را میخواهید روی آن قرار دهید تا زمانی که درست اینکار را نکنید ، جا نیفتاده و در محل خود قرار نمی گیرد ، بعد از قرارگیری صحیح چراغی را نیز برای شما روشن می کند ، حال تصور کنید اینچنین نبود ، یعنی از هر طرفی که میخواستید ، می توانستید کتری را روی پایه آن قرار دهید ، چه اتفاقی می افتاد ، بارها این کار را می کردید تا بالاخره درست انجامش دهید و بتوانید آب را جوش کرده و یک استکان چای میل کنید . به وسایل مختلف منزل نگاه کنید ، تلفن بی سیم ، ماشین اصلاح ، یخچال و … ، با آنها راحت هستید ؟

این مفهوم امروزه با عنوان تجربه کاربری یا User Experience عنوان می شود ، تجربه ای که افراد از استفاده یک محصول یا خدمت یا وب سایت و … دریافت می کنند .

طراحان محصول در تجربه کاربری با هم رقابت می کنند ، صاحبان وب سایت ها با تجربه کاربری بهتر متمایز می شوند و اتفاقات جالب انگیز ناک دیگری که UX نامیده می شود این رقابت ها را جذاب تر و از همه مهمتر برای کاربر لذت بخش تر کرده است ، اما اینجا کلیک است و بهتر است تجربه کاربری را در کلیک هایی که در اینترنت می کنید بررسی کنیم ، اول اینکه در تجربه کاربری نسخه واحدی وجود ندارد ، یعنی نمی شود گفت منو را سمت راست قرار دهید ، شعار را سمت چپ ، سبد خرید را وسط و آفرین شما تجربه کاربری خوبی را ایجاد کرده اید ، و کاربر چه لذتی خواهد برد ، نه ، قطعا اینطور نیست ، این موضوع در وب سایت های مختلف ، با موضوعات متفاوت فرق می کند و از طرفی حتی برای شهر ها و کشور های مختلف نیز یکجور نیست ، چرا که فرهنگ و سایر فاکتورها هم در این موضوع دخیل هستند . اما نترسید …

راه هایی هم وجود دارد که بعنوان یک اصل می پذیریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود ، مثلا از مخاطب نخواهید که کلیک زیادی انجام دهد ، اگر در خصوص محصولی با تخفیفات و شرایط ویژه در صفحه صحبت کرده اید ، بعد از اولین کلیک امکانات مختلف را در اختیار ایشان قرار دهید و برای هر چیزی کلیک دیگری طلب نکنید ، مخاطب با هر کلیک رشته مطلب از فکرش خارج شده ، وارد صفحه ی جدیدی می شود که احتمالا بخاطر سرعت خیلی خوب اینترنت باید زمانی هم صبر کند و در این زمان اگر tab های دیگر مرورگر را نبیند و به کارهای دیگری مشغول نشود ، ممکن است ادامه داده و پیگیر شود . پس لطفا لقمه را دور سر خودتان و مخاطب نچرخانید .

UX یکسری قوانین و قواعد نیست ، بلکه یک نگرش است ، جمله تبلیغاتی شد ؟ تبلیغاتی یا غیر تبلیغاتی واقعیت تجربه کاربری همین است ، یعنی اینکه در هنگام طراحی وب سایت ، مشخص کردن منو ها ، قرار دادن بخش های مختلف در صفحه و سایر مراحل مربوطه ، فقط و فقط و فقط به تجربه کاربر فکر کنید ، سخت نیست ، تصور کنید کاربر قرار است از آن وب سایت به راحتی استفاده کنید ، چه چیزهایی را در اول نیاز دارد ، چه چیزهایی را کمتر نیاز دارد و چه چیزهایی را شما دوست دارید و او اصلا نیاز ندارد ، بر این اساس طراحی کنید و موقعیت ها را مشخص کنید ، آنوقت شاید درباره ما را اولین گزینه منو نگذارید ! چون وقتی مخاطب می خواهد سی دی پلنگ صورتی بخرد شاید برایش اصلا مهم نباشد شما چه کسی هستید ، اما برایش مهم است فیلم های کارتونی که ارائه می دهید بر روی چه CD کپی می شود ، یا اینکه سفارشات چند روزه به دستش می رسد و … ، شاید لازم باشد در بخش بالایی سایت بنویسید که مثلا سفارشات تهران یک روزه و سایر شهر ها دو روزه ارسال خواهد شد ، نترسید ، در نهایت کاربر است که باید به شما پول پرداخت کند ، کاربر است که باید مقالات وبلاگ شما را بخواند ، پس بر اساس او بچینید و تنظیم کنید ، بگذارید راحت باشد و برای این راحتی زیاد به شما سر بزند .

وقتی این تفکر را پیدا کردید ، وقت آن رسیده که حرفه ای تر به موضوع تجربه کاربری یا UX خودمان نگاه کنید ، تجربه کاربری احساس شما نیست ، تجربه کاربری واقعیتی است که توسط کاربر در استفاده از وب سایت شما تجربه می شود ، یکی از موثرترین راه ها برای اینکه تجربه کاربری خوبی را ایجاد کنید A/B تست است ، یعنی تست بگیر و تست بگیر و تست بگیر و تست بگیر و … ، بله ، تست بگیر ، رفتار کاربر را نگاه کن ، اسکرول می کند برای چی ؟ به دنبال چه چیزی می گردد ؟ راحت بخش های مختلف وب سایت را پیدا می کند ؟ به راحتی از وب سایت خرید می کند ؟ سوالی در ذهنش باقی نمی ماند ؟ چه زمانی سردرگم می شود ؟ اینها سوالاتی نیستند که بتوانید از طریق پرسشنامه بپرسید و کاربر هم خیلی راحت پاسخ شما را بدهد ، و شما هم سایتی داشته باشید با تجربه کاربری عالی ، نه نه ، اینها سوالاتی است که باید از خودتان بپرسید و از نگاه کردن رفتار کاربر پاسخش را دریافت کنید ، بر اساس تست ها ، بخش های مختلف وب سایت را تغییر داده و باز هم تست کنید ، آنقدر این کار را تکرار کنید تا زمانی باشد که از پاسخ ها لبخند رضایت بر لبان شما نقش ببندد ، این لبخند رضایت شما ، بر روی لبان مشتری نیز نمایان شد و آنوقت شما کاری کرده اید ، کاربرستان .

البته سایت های بزرگ و آنهایی که مخاطب بین المللی دارند ، علاوه بر اینگونه تست ها ، آزمایش های دیگری هم دارند ، مثلا یکی از معروف ترین های آن ، تست حرارتی می باشد ، به این معنی که حرکت ماوس کاربر بر روی صفحه را ذخیره کرده ، آنجایی که ماوس متوقف می شود ، آنجایی که حرکت می کند ، زمانی که متوقف می شود و … را با رنگ های مختلفی بر روی سایت می بینند و بر اساس آن تصمیم گیری می کنند که چه قسمت هایی از نظر کاربر مشخص نیست ، چه بخش هایی محل توقف ایشان است و … ، در تست های پیشرفته تر ، محل نگاه مخاطب را نیز با دستگاه هایی مجهز به دوربین دنبال کرده و از محل نگاه و شیوه نگاه کردن نیز اطلاعات بیشتری دریافت کرده و وب سایتشان را روز به روز به کاربر نزدیک می کنند ، تا در نهایت کاربر حس خوب راحتی را تجربه کرده و بیشتر به آنها سر بزند ، و البته این سرزدن ها مفیدتر هم باشد ، چراکه توقف بیجا مانع کسب است .

سجاد تقی زاده بهجتی | منبع: کانتنت برگر

یک طراح جوان رابط کاربری با اهدافی بزرگ :)
وبسایت http://SadeghEidi.ir
نوشته ایجاد شد 37

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا