وزن بصری (Visual weight) یعنی این که عناصر طراحی وزن متنوعی دارند؛ بدین معنی است که برخی از اشیاء حتی در یک محیط دو بعدی می توانند سنگین تر از دیگران باشند. وزن بصری یک مفهوم قدرتمند است که به ما اجازه می دهد که سلسله مراتب بصری، تقارن، تعادل و هماهنگی در طرح ها ایجاد کنیم. هنگامی که به طور استراتژیک کاربردی، مفهوم وزن بصری می تواند به ما بفهماند که میتوانیم توجه مخاطب را به مکان هایی که ما در طراحی می خواهیم هدایت کنیم.

مهم ترین عوامل وزن بصری که ما میتوانیم از آن ها در طراحی استفاده کنیم:
رنگ: بخش بزرگی از طراحی است، دارای ویژگی های بسیاری است که می تواند وزن بصری اش را نسبت به دیگر شی ها در طراحی مانند اشباع، روشنایی / تاریکی و رنگ تاثیر بگذارد.

تضاد: بخش بزرگی از طراحی است و می تواند ویژگی های خاصی را از دیگر اجزا جدا کند. عناصر با تضاد بیشتر بین آن و پس زمینه آن، بیشتر از دیگر اجزاء است که با رنگ پسزمینه آنها مقایسه می شود. استفاده از تضاد می تواند سلسله مراتب بصری و قابلیت خواندن را حفظ کند.

روشنایی / تاریکی: رنگ های تیره وزن بیشتری نسبت به رنگ های روشن دارند. روشنایی و تاریکی ابزار قدرتمندی برای ایجاد طرح های متعادل است.

اندازه: اندازه یک عامل وزن بصری آشکار است زیرا جسم فیزیکی که سنگین تر این جسم دیگری است به طور طبیعی سنگین تر خواهد بود و فضای فیزیکی بیشتری را خواهد گرفت.

نسبت و تراکم: در دنیای فیزیکی، اشیای متراکم تر (و یا بیشتر فشرده) سنگین تر از اشیاء پراکنده کمتر است. ما می توانیم این مفهوم را در نمایش های گرافیکی با استفاده از فاصله فضایی کمتر بین اشیاء به دست آوریم و باید توجه داشت که در حالی که فضای بیرونی بیش از حد در مجموعه ای از اشیاء می تواند منطقه را از لحاظ وزن بصری سبک تر کند، با داشتن تعداد زیادی فضای خالی در اطراف آن، به دلیل تضاد در اطراف محل آن، میتواند توجه بیشتری را جلب می کند.

پیچیدگی: اشکال یا الگوی پیچیده تر وقتی که با شکل های شفاف مقایسه می شود، از لحاظ بصری سنگین تر به نظر میرسند. به عنوان مثال یک شی ساده، می تواند تقریبا بلافاصله درک شود، در حالی که یک شی پیچیده زمان بیشتری برای پردازش می گیرد. چون ما باید آن را طولانی تر نگاه داریم، و بنابراین توجه بیشتری را به خود جلب می کنیم.
در طراحی، پیچیدگی بصری می تواند از بافت سطح، تصاویر عکاسی و الگوهای تکراری باشد.

جمع بندی

وزن بصری یک مفهوم است که به شدت به غرایز طراح وابسته است. این موضوع تحت تأثیر آنچه ما در جهان فیزیکی قرار می گیریم جایی که وزن در حجم و تراکم بیان می شود و جایی که رنگ پاسخ های احساسی خاصی را نشان می دهد رسیدن به سلسله مراتب بصری، تقارن و هماهنگی طراحی، بر چگونگی استفاده از عوامل وزن بصری در هماهنگی با یکدیگر متکی است. یک توصیه من این است که مراقب باشید هنگام انتخاب رنگ هر چند به عنوان برخی از مارک ها رنگی که برای همه چیز استفاده می کنند! در بیشتر موارد توضیح دادن چیزهایی مانند این به مشتریان به شما امکان می دهد که هزینه طراحی خود را بالا ببرید زیرا نشان می دهد که شما واقعا متخصص در این زمینه هستید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید