چند وقت پیش داشتم راجب یک User Interview استاندارد تحقیق میکردم که به یک مطلب خوب از وب سایت usability.gov برخوردم که راجب انواع روش های تحقیق کاربر یا همون User research نوشته بود. برای همین گفتم خوبه که این مطلب رو با شما هم به اشتراک بزارم.


تحقیق کاربری چیست؟

User Research تمرکز بر درک صحیح رفتار، خواسته ها و نیازمندی های کاربر دارد تا بتوانید به درک صحیح و کامل از مشتریان یا کاربران خود برسید. تحقیق کاربر بیشتر برای بهبود کاربرد پذیری محصولات یا خدمات استفاده می شود و همچنین در بازاریابی نیز نقش مهمی دارد. اطلاعات به دست آمده از تحقیقات، در پروسه طراحی محصول برای تصمیم گیری های شما نقش به سزایی دارد.

چرا تحقیق کاربری (User Research)؟

تصور کنید شما میخواهید یک لیوان طراحی کنید. برای اینکه به این درک برسید که افراد چه راهکارهایی برای این نیاز اتخاذ کرده بودند و تا به الان چگونه در حال گذراندن زندگی خود بدون آن بوده اند نیازمند آن هستید که با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنید و با گفتگو هایی در این باره که بتوانید از طریق سوالاتی به جواب و راه حل برای حل مسئله بپردازید نیاز دارید. تحقیقات کاربر روش های متفاوتی دارد که بر اساس نیاز خود باید ابزار مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه به این روش ها خواهم پرداخت.

انواع روش های تحقیق کاربری (User Research)

در اینجا به برخی از روش های مرسوم تحقیقات کاربری میپردازم:

  • Card Sorting
  • Contextual Interview
  • First Click Testing
  • Focus Groups
  • Experts Review
  • Individual Interview
  • Prototyping
  • Survey
  • (System Usability Scale (SUS
  • Task Analysis

مرتب سازی بر اساس کارت یا Card Sorting

به کاربران اجازه دهید تا اطلاعات سایت شامل معماری صفحات، دسته بندی محصولات، مراحل انجام یک کار و … را که پیش فرضی در ذهن خود دارد را بر روی کاغذ آورد تا با پیش فرض های آنها هم مسیر شوید.

Sample Card Sorting
نمونه ای از کارت ها که توسط کاربران دسته بندی می شوند

مصاحبه متنی و نت برداری یا Contextual Interview

شما کاربران را در هنگام انجام دادن کار مرتبط با موضوع مشاهده و گوش می کنید. این کار در محیط معمول کاربر انجام می شود و معمولا در محیط های آزمایشگاهی صورت نمی گیرد، زیرا هدف این است که رفتارهای معمول کاربر را در هنگام انجام کار مرتبط با موضوع مشاهده کنیم و به درک عمیق تری از رفتار آنها به دست آوریم.

two women conducing a contextual interview
مصاحبه متنی در تحقیق کاربری (User Research)

تست اولین کلیک یا First Click Testing

شما به کاربر خود یک تسکی می دهید و شروع به مشاهده کردن رفتار کاربر با محصول خود می کنید. این مشاهده کردن باعث می شود اگر کاربران مسیر اشتباهی رو پی بگیرند متوجه آن بشوید و در تصمیم گیری های دیزاین خود تجدید نظرهایی اتخاذ کنید.

گروه های متمرکز یا Focus Groups

گروه های متمرکز در واقع جلساتی هستند که معمولا از ۵ تا ۱۰ نفر از افرادی که در فیچر، محصول یا سرویس شما مصرف کننده هستند تشکیل شده است و از طریق گفتگو هایی که حول محور های مشخص شما صورت می گیرد مواردی مشخص می شود که شما بر اساس آنها نگرش ها، باورها، خواسته ها و واکنش های آنها را نسبت به کانسپت های جدید متوجه خواهید شد.

people in a focus group
افراد در یک جلسه Focus Group

بازنگری متخصصان یا Expert Reviews

گروهی از متخصصان بر اساس استانداردی که شما مشخص می کنید شروع به بررسی محصول شما میکنند و از بخش های متفاوت تجربه کاربری نظراتشان را به شما منتقل می کنند.

مصاحبه فردی یا Individual Interview

شما به وسیله سوالاتی از پیش تعیین شده به سراغ کاربر خود میروید و از آن شروع به پرسش می کنید و در این پرسش و پاسخ ها به یک همدلی با کاربر خود میرسید.

man and woman in an interview
مصاحبه فردی در تحقیق کاربر (User Research)

نمونه سازی یا Prototyping

به افراد تیم این اجازه را میدهد تا قبل از اینکه شروع به پیاده سازی دیزاین محصول خود کنید، آن را نمونه سازی کنید و با کاربران نهایی خود تست و آزمایش کنید. یک نمونه میتواند به صورت کاغذهایی که نشانگر محصول باشد باشند تا یک HTML تعاملی که صرفا دیتاهایی نمونه را نشان میدهد.

prototypes for a mobile website
نمونه سازی در تجربه کاربری (UX) و تحقیق کاربری (User Research)

پرسشنامه یا Survey

یک سری از سوالاتی که از چندین کاربر وبسایت خود میپرسید تا درباره آنها اطلاعات بیشتری به دست آورید. این پرسشنامه ها میتواند در قالب یک Google Form یا یک برگ چاپی باشد.

مقیاس قابلیت استفاده سیستم یا (System Usability Scale (SUS

یک ابزار برای بررسی میزان رضایت مندی و قابل استفاده بودن سیستم می باشد که به صورت های مختلفی نظیر پاپ آپ هایی در وبسایت ها یا ابزارک هایی در گوشه و کنار وب سایت ها و یا دستگاه های استند مانندی که در کنار درب های خروجی برخی مکان ها گذاشته می شود باشد.

آنالیز تسک یا Task Analysis

درگیر یادگیری از طریق اهداف کاربر، شامل اینکه چه کارهایی میخواهد انجام دهد یا چه مسیری را در به انجام رساندن آن تسک و یا هدف طی می کند هستید.

 

این ها همه روش های مرسومی هستند که طراحان تجربه کاربری در تحقیقات کاربری خود انجام می دهند. خوشحال میشوم اگر شما هم تجربه ای در انجام تحقیقات کاربر به روش های متفاوت داشته اید یا اگر نظری در رابطه با این روش ها دارید به صورت کامنت برای دیگران و من ارسال کنید.

ممنونم از توجهتون به مطلب، امیدوارم اگر لذت بردید با انتشار اون داخل توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی از من حمایت کنید!

منبع مقاله: User Research Basics on Usability.gov
تصویر: @johnschno از Unsplash

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید